dinsdag 25 augustus 2009

Welcome to Kalafong

De eerste werkdagen zitten erop... Het Kalafong ziekenhuis is een prachtig gelegen ziekenhuis, wat buiten het centrum van Pretoria. Het is echt wat ik me voorgesteld had van een Afrikaans ziekenhuis, er hangt echt een speciale sfeer.
Mijn collega's van gynaecologie (registrars zoals ik) zijn supervriendelijk en behulpzaam, en ik heb het geluk dat ik de eerste dagen mag meevolgen met Felicia, die supervriendelijk is, en me al ongelooflijk veel geleerd heeft. De verpleegsters worden 'sisters' genoemd, en sommige van hen zijn echt de max, komen je 's morgens een knuffel geven "Hello doctor, how are you, are you finding your way?, you'll do great, enz". Ook de patiënten zijn meestal lief en dankbaar.
Pathologie alom, de gewone bevallingen worden vanuit ons ziekenhuis doorverwezen naar andere ziekenhuizen, dus eigenlijk full time probleempatiënten. Ook de Mexicaanse griep, hier 'swine flu' genoemd, is hier een groot probleem: er zijn in de voorbije 2 weken 2 net bevallen moeders én hun kind overleden aan 'swine flu'. Dus iedereen is zeer alert. Neemt niet weg dat ze er wel goed kunnen om lachen; ze gaan ervan uit dat alle dokters ondertussen ook al in contact gekomen zijn, en kunnen het niet laten om tegen de patiënten te zeggen dat ze in Pretoria moeten rondspreiden 'all doctors in Kalafong carry swine flu', zodat we het wat minder druk zouden hebben...
Gisteren had ik (onverwacht wegens ziekte van een collega) mijn eerste wacht. We hadden een keizersnede die gecompliceerd was met zeer hevig bloedverlies, waarvan ik nog steeds onder de indruk ben; ik zal zeker nog wat moeten wennen aan de wachten, die echt nog een stuk zwaarder zijn dan in België. Maar al bij al heb ik wel de indruk dat ik snel mijn weg zal vinden in het Kalafong, en dat het leuk maar hard werk zal zijn.
We houden jullie verder op de hoogte!

1 opmerking:

  1. Blij te horen dat je het goed stelt in de kalafong

    De eerste maand zat ik opgesloten in het echo-kot

    BeantwoordenVerwijderen