donderdag 19 november 2009

Kalafong deel II

Op algemene vraag: nog enkele nieuwtjes uit Kalafong.
* 's Morgens zingen de patiënten uit volle borst samen een ochtendlied.
* Er worden in Kalafong ook gevangenen behandeld. Je ziet ze lopen met een ketting met een bal aan hun enkel.
* De sisters snurken om ter luidst s nachts. Als je niet wil dat je patiënte dood ligt in haar bed, ga je zelf best minstens 1 maal per uur kijken.

* 's Morgens kan ik altijd rekenen op een 'big hug' van mijn favoriete sister, sister Tilly.
* De mensen zijn hier echt bijzonder arm. Recent vroeg ik aan de vriend van 1 van mijn vele heel erg zieke patiënten waar hij eigenlijk woonde. "Hij had al zijn gerief mee en sliep zolang zijn vriendin opgenomen was voor het ziekenhuis" (zijnde gewoon op de grond). Jammergenoeg stierf zijn vriendin enkele dagen later, voor ze bevallen was.
* De patiënten wedden onder elkaar over mijn land van herkomst.

* De statistieken van mijn eerste 3 wachten op mijn eentje:
- in totaal 2 uurtjes slaap over 3 nachten
- een totaal van 17 keizersneden
- op 1 nacht tijd 2 abruptio's met mors in utero (in gewone mensentaal placentaloslating met dode kleinen)
- op vrijdagnacht tijdens een keizersnede zelf gemerkt dat de patiënte een hartstilstand had (leve de anesthesist die vrolijk naar haar anesthesietoestel stond te kijken maar van wie de frank niet viel dat er iets aan de hand was). Dus hartmassage middenin de keizersnede voor meer dan 3 minuten + intubatie. Jammergenoeg geen bed op intensieve; gevolg: patiënte bleef 14 uur in onze operatiezaal in het verloskwartier (dus geen plaats voor dringende keizersneden). Patiënte overleed 2 dagen later aan een nieuwe hartstilstand.
- 34 weken zwangere opgenomen op de intensieve met mazelen en longontsteking
We zijn hier allemaal verplicht geweest een reactivatie van het mazelenvaccin te nemen want er is een epidemie op komst. Swine flu (mexicaanse griep) is hier totaal voorbij.


De kraamkliniek


Ward 25: 7 patiënten per kamer


De toren van het hoofdgebouw van Kalafong

5 opmerkingen:

  1. amai,amai,amai wat een verhalen! Hier is de materniteit werkelijk een paradijs als ik het zo hoor! Voor jou natuurlijk een super ervaring, maar lang de andere kant 'mentaal' en 'fysiek' super hard? Chapeau hoor Annelies!!!!!!
    Doe vele groetjes aan tante Bea en nonkel Freddy en geniet er maar met volle teugen van!
    Dikke knuffel van ons 4-kes. We missen jullie al !!!
    Delphine en Jeff
    Joséphine en Emile

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Delphine & family: groetjes goed aangekomen! Thx! Ma en pa zijn goed aangekomen en de eerste fleskes zijn al gekraakt :)
    Afrikaanse groetjes van F,F,B en A aan D,J,J en E.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, chapeau aan dokter De Knif!
    En gisteren goed gegeten?
    Alé, geniet er nog van, ik mis jullie ook allemaal. Ik kan nu ook stellen dat mijn hele familie in den Afrique zit :-(

    Groetjes aan F,F,B en A van V en T

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We volgen met veel plezier jullie blog !!- vele groetjes van de familie Pannier...xxx

    PS : de complimentjes aan tante Bea en nonkel Freddy

    Na het zien en horen van alle reisverhalen worden we wel een beetje jaloers hoor :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. amai, ben ik blij dat dat hier in België niet zo is, en dan horen we de mensen hier nog klagen !

    vele groeten hé

    ilse

    BeantwoordenVerwijderen